Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Knižní recenze: Akta Julián – znovu na stopě

Knižní recenze: Akta Julián – znovu na stopě

25.4.2017 - redakce Babinet.cz

Jak velké musí být tajemství, aby pro něj byli lidé ochotni zabíjet? Na knižní trh přichází díky vydavatelství Mystery Press u nás druhá kniha amerického autora bestsellerů Gregga Loomise, ovšem otázka zůstává stále stejná.

Odpověď na ni hledá, stejně jako v Případu Pegasus, kdysi automobilový závodník, poté špion a nyní právník Langford „Lang“ Reilly. Takoví lidé mají spousty různých známostí, takže není divu, když se mezi nimi občas vyskytne někdo, kdo právě přestal být naživu cizím přičiněním. V tomto případě se jedná o Donalda Huffa, zpravodajce ve výslužbě, který se dal na psaní. Bohužel si jako téma vybral životní příběh jistého vysoce postaveného příslušníka SS…

A už to jede zcela v intencích daného žánru, tj. mysteriózního thrilleru. Člověk si někdy říká, jestli se takové věci, které Lang během pátrání zažívá, mohou stávat i ve skutečnosti, jestli je to vůbec uvěřitelné? Ale co my víme? Bravurně popsaný incident na frankfurtském letišti známe do detailu jen proto, že nás s ním autor takto seznámil. Jako běžní občané bychom měli k dispozici jen ty informace, které by o tomto incidentu někdo někde zveřejnil, tedy neúplné a možná i zmanipulované. Až zamrazí, když si člověk uvědomí, kolik podobných zpráv, a zvláště teď, vídá ve zpravodajství, a naprosto není schopen posoudit, co se za nimi třeba také skrývá. Právě tenhle aspekt činí Loomisovy příběhy uvěřitelné, i když jsou vlastně neuvěřitelné.

Ale o moc víc toho prozradit nemůžu, zvláště pak ne, po jakých konkrétních pilířích se klene dějový oblouk Akt Julián od dob Ježíše Krista přes druhou světovou válku až k současné nejvyšší politice. Můžete se ale spolehnout na to, že číst se vám to bude příjemně, plynule, bez drhnutí. Stejně jako příběh je totiž uvěřitelný i hlavní hrdina, životem víc než otřískaný Lang. Sympatické na něm je to, že se z něj přesto nestal zatrpklý cynik, ale že stále věří, že pořád ještě existuje něco jako láska. Jeho partnerkou však nemůže pochopitelně být jen tak někdo. Životem stejně otřískaná Gurt, navíc ze stejné branže, má ale také štěstí, že narazila právě na Langa. V běžné mužské populaci by si partnera asi hledala dost těžko. A čtenář se, stejně jako Lang, může navíc místy zasmát i jejím slovním hříčkám s angličtinou (tedy češtinou), která není jejím rodným jazykem.

Pokud jde o to největší tajemství samotné, když si autor jako jeho nositele vybere osobu Ježíše Krista, nemá moc na výběr. Všechno se už někde objevilo, všechno se opakovaně propralo tam a zpátky. Velikost a důležitost těchto „tajemství víry“ českému čtenáři leckdy uniká, protože se obvykle nejedná o praktikujícího katolíka. Pro Vatikán a jeho předsstavitele však mohou být důležitá extrémně, protože ohrožují samotnou podstatu jejich existence. Stejně tomu tak je i v „tajemství“, které si pro nás v tomto případě nachystal Gregg Loomis.

Z čehož vyplývá, že Akta Julián nejsou tak úplně a jedině oddychovou četbou. Skrývají v sobě další rovinu, zcela regulérně filozofickou. Záleží na čtenáři samotném, zda se mu bude chtít jít i do tohoto přesahu a trochu nad ním popřemýšlet, případně si něco dohledat i jinde. Nemusí to udělat, a přesto bude s knihou spokojen. Pokud to však udělá, užije si Akta Julián o to víc a déle mu vydrží. Což také není od věci. Další Loomisovu knihu, nazvanou Mise Sinaj (Sinai Secret, 2008),  chystá Mystery Press už na konec srpna letošního roku. A to bude ještě dlouhé čekání. Ledaže byste si ho chtěli zkrátit nějakým jiným thrillerem. Ideálně z téhož nakladatelství.