Babinet.cz  /  Magazín  /  Pod lupou  /  Jak prodávat svou tvorbu na internetu?

Jak prodávat svou tvorbu na internetu?

7.4.2017 - redakce Babinet.cz

Taky jste si všimli, že je v poslední době čím dál větší zájem o domácí výrobky? Ať už se jedná o produkty přírodní kosmetiky, dětské látkové pleny, nebo originální tvorbu šperků, je vidět, jak lidé rádi tyhle produkty nakupují. Možná i vy doma něco vyrábíte a rádi byste se zkusili rukodělnou tvorbou živit. Právě pro vás jsou tyto řádky s tipy.

V první řade je potřeba si uvědomit, že když prodáte pár kousků za pár korun ročně, nemusíte nikde nic řešit, ale pokud tato činnost bude soustavná, určitě jej budete muset pořídit. Stojí 1000 Kč a jeho vyřízení vám moc času nezabere - připravte si pouze občanský průkaz a rozmyslete si, jakou živnost si necháte zapsat.

Jak se propagovat

Začněte hned. I když ještě produkt nemáte vyladěný a prodávat ho začnete třeba za rok, šiřte o své tvorbě fotky a postupy ostatním už teď. Dejte o sobě vědět. Propojte se s dalšími lidmi, co tvoří. Ideální je, když si kromě Facebooku, založíte účet na Instagramu, případně na Pinterestu. Možná jste už jméno své značky/obchodu vymysleli, tak neváhejte a seznamte s ním další lidi.

Facebook

Asi netřeba představovat, zvažte založení stránky pro své podnikání - tedy oddělený účet pro svou tvorbu/značku od osobního. Je to lepší, budete mít k dispozici statistiky a třeba využijete i možnost reklamy. Přidejte se i do tématických a zájmových skupin.

Instagram

Tuhle sociální síť hledají všichni, co milují fotky, krásné fotky. Je na ní velký prostor pro přímou propagaci svých věcí, zvlášť když si na obrázcích dáte záležet a budete je publikovat pravidelně. Fanoušci si vás najdou hlavně podle hashtagů, tedy slov označených #. Práce na Instagramu je intuitivní, brzy se v něm vyznáte.

Pinterest

Proč být na Pinterestu? Opět z podobných důvodů jako u Instagramu - abyste o sobě dali vědět. Ale tady si můžete navíc ukládat i cizí obrázky na svoje tématické nástěnky. Osobně bych Pinterest doporučila spíše na čerpání a poskytování inspirace, než na přímou propagaci. Na Pinterestu skvěle funguje vyhledávání, najdete na něm snadno věci anglicky i česky. Určitě na něm zvládnete prokrastinovat i několik hodin.

Založte si blog

Ano, tématický blog je mnohdy tím nejlepším začátkem. Stačí umět trochu psát, fotit a mít čas se o něj starat. Díky blogu si vytvoříte komunitu věrných fanoušků, kteří vás budou znát. Možná se z nich nestanou přímo vaši zákazníci, ale rádi vám pomohou, řeknou o vás svým známým, nebo vás podpoří jinak.

Kde prodávat

Existuje spousta způsobů, kde můžete začít. My si představíme ty nejběžnější: Facebook, Fler, Etsy, Aukro a podobná tržiště i vlastní e-shop.

Facebook a facebookové skupiny

Určitě jste si všimli, že některé stránky fungují za účelem prodeje produktů. Často se jedná o věci pro děti, případně i dekorace do domácnosti, pletené výrobky… Můžete začít takto i vy. Na Facebooku je dnes skoro každý, takže zde určitě najdete svou cílovou skupinu, alespoň pro začátek.

Můžete tu s lidmi snadno komunikovat, rychle uvidíte i reakce na vaše výrobky. Snadno uhodnete, jestli jdete správným směrem, nebo jestli byste se měli v tvorbě maličko přesunout jinam.

Fler a on-line tržiště

I tady se dá ještě pořád prorazit. Fler, Etsy i další tržiště vám sice pomohou s propagací, neboť je na nich každý den velké množství návštěvníků, ale na druhou stranu se připravte na velkou konkurenci a provizi za zprostředkování prodeje. Někomu to může vyhovovat, ale pravdou je, že prorazit na Fleru je i tak docela těžké.

Založení vlastního e-shopu

Někomu se tato verze může zdát složitá. Dnes už je založení internetového obchodu záležitostí několika minut. V případě, že si řešení pronajmete, získáte e-shop prakticky ihned. Pronájem e-shopu je výbornou volbou pro všechny, co se nechtějí zdržovat, ani investovat tisíce korun. Internetový obchod si budete moci vyzkoušet na měsíc e-shop zdarma například u Shoptetu, pokud se navíc rozhodnete prodávat do 10 položek, budete mít e-shop zdarma stále. Na vyzkoušení a ujasnění toho, co chcete, je je to ideální. Na nic nečekejte a pusťte se do toho.

E-shop s originální autorskou tvorbou může vypadat například takto - e-shop Tamarki. Založila si jej Markéta se skvělým vkusem a citem pro detail. I Markéta začala svou cestu prodeje na internetu založením blogu a postupně vymýšlela nové a nové produkty na prodej.

V začátcích vám mohou pomoci i další tipy:

-       mrkněte na průvodce pro začínající e-shopaře Můj první e-shop

-       inspirujte se a zeptejte se u dalších lidí, kteří e-shop mají

-       nepodceňte přípravu - psaní textů a fotografie, klidně si zajděte i na nějaký kurz

-       zapojte se do podnikatelských skupin na Facebooku, i tam si můžete zajít pro radu

-       sepište si svůj postup na papír a vytvořte si byznys plán, nemusí být profesionální, ale budete vědět, čeho se držet

Autor textu: Iva Baltaretu

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip