Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Anthropoid

Filmová recenze: Anthropoid

29.9.2016 - redakce Babinet.cz

Těším se jako malá a zároveň vím, že to bude šílený. "Šílený" ve smyslu bolestivé a emocionální. Vlastenecké, sledující příběh českého národa v době nacistické okupace. Nový film britského režiséra si rozhodně nebere servítky. Proč by také měl?

Sedím jako zařezaná v pohodlné sedačce kina a postupně se nořím do čtyřicátých let minulého století, období druhé světové války. Začínáme notoricky známými daty Mnichovské dohody a následné okupace naší země vojsky hitlerovského Německa. Tzv. "pražským řezníkem" není nikdo jiný než Reinhard Heydrich. Jeho nadřízenými jsou už jenom Hitler a Himmler. Vzorný otec a manžel likviduje lidi naší země jako nepohodlný hmyz. Prý dělá svoji práci.

Protektorát Čechy a Morava vytváří dojem, že poslušně dodává vojenské vybavení Třetí říši a jeho obyvatelé postupně upadli do pasivního komatu. Je jasné, že opak je pravdou. Ale jak dokázat lidem zvenku, že obyvatelé okupovaného protektorátu nejsou jenom poslušnými ovcemi, které sledují svého pasáka? Je třeba udělat "něco", co se pro český lid stane inspirací a zároveň ukáže světu, že Češi jsou aktivní spojenci v boji proti nacismu.

Tudíž dojde k zacílení na "pražského řezníka" s cílem sprovodit ho z povrchu zemského. Šílenost? Ohromné riziko? Co bude následovat? Tyto a miliony dalších otázek lítají vzduchem nejméně tak rychle jako vojenské stíhačky. Nicméně není zbytí. Češi musí jít do akce. Čas dozrál.

Nechci zacházet do známých historických dat a detailů. Dívám se na film z pohledu ženy a diváka, který je vděčný, že v té době nežil. Doba válečná a současná se potkávají v bodech, kdy válečné rány a zranění stále ještě ovlivňují dnešní generace. Jde o vzorce či programy, chcete-li, které si nová generace nevědomě přejímá od té předchozí. Nicméně tím se Anthropoid rozhodně nezabývá. Jeho úkolem je podrobný přenos profesionality, snoubící se s osobními emocemi hrdinů tehdejší doby. Divák sleduje jejich mentalitu, charakter, přístup k řešení té či jiné situace. Vlastenectví hraje velmi významnou roli. Země ve válce produkuje hrdiny, kteří brání svoji půdu zuby nehty i za cenu života. Bohužel ďábel nikdy nespí. Projevuje se v chování zrádců a šmejdů, lehce se zaprodávajících nepříteli. Ďábel má mnoho podob. Dokáže být jak líbezný a chlapácky přátelský, tak kolegiální a spolupracující. Pak už jenom záleží na intuici oběti, jestli ho včas odhalí.

Nový film britského režiséra a scénáristy Sean Ellis přichází s celou plejádou herců, jak českých, tak zahraničních /např. z Irska, Velká Británie, Kanady, Polska/. V hlavních rolích uvidíte Cillian Murphy /Jozef Gabčík/, Jamie Dornan /Jan Kubiš/, Charlotte Le Bon /Marie Kovárníková/, Aňa Geislerová /Lenka Fafková/, Alena Mihulová /Marie Moravcová/, Marcin Dorocin'ski /Ladislav Vaněk/, Bill Milner /Aťa Moravec/, Sam Keeley /Josef Bublík/, Jiří Šimek /Karel Čurda/, Mish Boyko /Jan Hrubý/, Václav Neužil /Josef Valčík/, Andrej Polák /Jaroslav Švarc/, Toby Jones /Jan Zelenka - Hajský/ a další. Co role, to originál. Každá přichází se svým balíčkem charakteru včetně individuálního přístupu k věci. Například na první pohled jemná a elegantní žena, dokáže svými gesty a chováním doslova položit na lopatky profesionální nekompromisní vojáky. Zrádce přichází v podobě nevýrazného a neambiciózního mladého muže. Žena od plotny jedním rychlým pohybem zcela zhatí plány nepřátelské strany. Film napěchovaný syrově bolestivými emocionálními situacemi působí natolik sugestivně, až je divák vděčný, že je pouhým pozorovatelem a ne přímým účastníkem.

Nový snímek Anthropoid by měl každý rozhodně vidět. Přeji vám silný lidský a divácký zážitek.

Velká Británie / Česko / Francie, 2016,

Žánr: životopisný, thriler

Režie: Sean Ellis

Scénář: Sean Ellis, Anthony Frewin

Hrají: Jamie Dornan, Cillian Murphy, Anna Geislerová, Charlotte Le Bon, Toby Jones, Alena Mihulová, Václav Neužil, Jiří Šimek, Harry Lloyd, Marcin Dorociński, Bill Milner, Sam Keeley, Misch Boyko, Václav Neužil, Andrej Polák a další.

Přístupnost: do 12 let nevhodné

V kinech od: 28. 9. 2016

Napsala: Hana kasalová